Al sinds jaar en dag is dit een gevleugelde kreet bij allerlei programma’s op televisie, maar steeds vaker zie ik deze tekst ook op posters van evenementen en symposia. Mede mogelijk gemaakt door…. Het valt ons al bijna niet meer op, wat op zich al vervelend is voor de mensen die graag willen laten weten dat ze ‘het’ mede mogelijk gemaakt hebben. Want eigenlijk willen ze gewoon vertellen hoe goed ze zijn dat zij geld hebben betaald om een bijdrage te leveren aan een of ander evenement waar een groep blij van wordt.
Maar mede mogelijk gemaakt heeft toch een vreemd soort paternalisme in zich. Mede mogelijk gemaakt….. en als die commentator niet bij de wedstrijd zit? En de acteur niet op het podium verschijnt? Als de gasten niet naar het congres komen?
Mede mogelijk gemaakt wordt gebruikt om je, veelal als organisatie, ten opzichte van anderen te onderscheiden. Immers, elke activiteit die wordt georganiseerd en/of uitgevoerd door meerdere partijen of mensen wordt per definitie mede mogelijk gemaakt door iedereen die er een bijdrage aan levert.
Dus van waar komt dan de behoefte om te melden dat dit programma mede mogelijk gemaakt is door… Daarbij is de partij die het mede mogelijk maakt vaak degene die inhoudelijk de minste bijdrage levert, maar meestal het geld, geld dat ze vaak door ons, burgers hebben verdiend. Beter op z’n plaats zou zijn: financiële bijdrage mogelijk gemaakt door onze klanten. Maar ja, dat levert waarschijnlijk geen extra klanten op.
De kreet mede mogelijk gemaakt door… is een vorm van narcisme die de saamhorigheid ondermijnt. Stel je voor: in campagnes over de opvang van vluchtelingen staat boven het COA “mede mogelijk gemaakt door de rijksoverheid”. Of op het doosje medicijnen staat “mede mogelijk gemaakt door Menzis”.
En alle medewerkers van de COA’s dan, de vrijwilligers, de apothekers, apothekersassistenten, baliemedewerkers en ga zo maar door.
Het is raar om de ene bijdrage belangrijker te maken dan de andere, want ook de kleine activiteit zorgt voor het gezamenlijke succes. Als dat niet zo is, had je de activiteit niet hoeven uitvoeren.
Is in het sportteam degene met de basisplaats belangrijker dan de wissel? Als je het de sporters zelf vraagt niet.
En hoe zou dat gaan bij werkzoekenden?
De zoektocht naar een baan mede mogelijk gemaakt door: UWV, gemeente, LinkedIn, de buurman, de collega van mijn partner, de subsidieregeling, het opleidingsinstituut, mijn ouders, partner en overige familieleden, etc. etc.
Je zou bijna vergeten dat je zelf ook nog iets doet, maar wellicht is dat ook het minst belangrijke. Maar het zou mooi zijn als reclame gewoon weer naar reclameblokken, zuilen, bladen e.d. verdwijnt en als we daar SAMEN voor gaan dan kan IK roepen: mede mogelijk gemaakt door…..
Cees Jan Gieskes.